אני מוטרד מאוד לאחרונה ממספר האנשים המתקשרים אלי ושאובחנו כחולי סרטן הערמונית במצב מתקדם. רובם של אנשים אלה הם בשנות ה- 40 המאוחרות או שנות ה- 50 המוקדמות לחייהם . לרובם יש סיפור דומה: הם הלכו לרופא המשפחה כשהם מתלוננים על ביקורים תכופים לשירותים. רופא המשפחה לא הורה להם לבצע בדיקה לקביעת רמת ה- PSA וכמובן לא נעשתה בדיקת אצבע רקטלית. ברוב המקרים הם גם לא הופנו לאורולוג. אלה מבין האנשים שלא הלכו לבדיקה רפואית חשבו שביקורים תכופים לשירותים היא תופעה טבעית לאדם בשנות החמישים המוקדמות לחייו.

כל מה שנאמר עד כה, מצביע על חוסר המודעות לסרטן הערמונית במדינתנו.

סרטן הערמונית הוא הסרטן השלישי בשכיחותו בישראל. 1500 גברים אובחנו כחולי סרטן הערמונית חדשים בשנת 2004. רק סרטן הריאות תובע יותר קרבנות בנפש מאשר סרטן הערמונית, אצל גברים. למרות זאת, לא נעשה דבר להגברת המודעות למחלה ולתופעותיה. הדגש העיקרי במלחמה במחלת הסרטן הוא על סרטן השד (4000), סרטן הראות (3000 ) וסרטן העור (900). מספרים אלה מופיעים בספר השנה שמפרסמת האגודה הישראלית למלחמה בסרטן.

בארצות הברית, מכריזים על חודש ספטמבר כחודש המודעות לסרטן הערמונית. במדינות רבות בארצות הברית מיישמים תכניות מודעות לסרטן הערמונית במימון המדינות. עונדים שם סרטים כחולים וצמידים כחולים. הסימן הכחול דומה לסרטים הוורודים המיצגים את סרטן השד.

שוחחתי עם כמה מהרופאים המובילים העוסקים בנושא סרטן הערמונית במדינה. כולם הסכימו שיש לעשות משהו לתיקון מצב אומלל זה. אין אנו ממליצים על בדיקות לכלל האוכלוסייה לגילוי מוקדם של סרטן הערמונית. אולם, אנחנו מחייבים תכנון תכנית מקיפה שתביא לידיעת הציבור מידע על סרטן הערמונית ועל הבדיקות העומדות לרשות הציבור.

הציבור חייב לדעת שגילוי מוקדם עשוי להביא לריפוי מוחלט עם תופעות לוואי מועטות ביותר, אם בכלל. אנחנו מקווים לארגן סמינרים לרופאי המשפחה על קיומה של המחלה והגילוי המוקדם שלה.

האגודה הישראלית למלחמה בסרטן מאמינה בצורך לבדיקת רמת ה- PSA אבל אינה מפרסמת זאת, למרות שהבדיקה לקביעת רמת ה- PSA ובדיקת האצבע הרקטלית הן הבדיקות היחידות שעשויות להצביע על קיומה של מחלת סרטן הערמונית. ברגע שנקבע שיש חשש שהאדם חולה בסרטן הערמונית, הוא נשלח לביופסיה.

סיבה אפשרית נוספת להעדר המודעות למחלת סרטן הערמונית היא שיש מעט מאוד אנשים המוכנים לעמוד ולומר בגלוי: אני חולה בסרטן הערמונית. למיטב ידיעתי, אין בישראל כל דמות ציבורית ידועה שהודתה בגלוי כי הוא חולה בסרטן הערמונית. בארה”ב, ג’ון קרי, שהיה מועמד לנשיאות בבחירות האחרונות והתמודד כנגד בוש, סיפר בנאום טלוויזיוני מחוף לחוף על מאבקו בסרטן הערמונית. עופר נבון אחראי להגברת המודעות לסרטן השד. כיום 60% מהנשים במדינת ישראל נבדקות לגילוי מוקדם של סרטן השד.

באוסטרליה אדם אחד מכל חמישה גברים מאובחן כחולה סרטן הערמונית. בארה”ב, אחד מכל שישה גברים מאובחן כחולה בסרטן הערמונית. לפי המספרים המתפרסמים בישראל אחד מכל 11 גברים יאובחן כחולה בסרטן הערמונית. לדעתי, המספרים האלה המתייחסים לישראל אינם הגיוניים. אנחנו, שבחיינו שורר מתח רב, אנחנו עם הרגלי האכילה הקלוקלים שלנו, כיצד יתכן ששכיחות המחלה תהיה קטנה מזו שבאוסטרליה ובארה”ב?

לדעתי, יש משום פשע בכך שלגברים במדינת ישראל אין מודעות למחלת סרטן הערמונית. במקרים רבים אנשים אינם מודעים לקשר הגנטי של המחלה ולכך שאם אדם אחד במשפחה מאובחן בסרטן הערמונית, רצוי שכל הגברים במשפחה ילכו להיבדק. הקשר הגנטי מגדיל את הסיכוי לחלות במחלה ב- 30%.

אני מודע לכך שאני דורך על בהונותיהם של אנשים רבים בפרסמי את הדברים האלה באינטרנט, אבל אני חש שאני חייב לעשות משהו כדי למנוע את הפשע הזה שבחוסר המודעות למחלה זו, במדינת ישראל.

לני הירש

ספטמבר 2010